Czym jest terapia ręki?
Terapia ręki to usprawnianie motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców poprzez angażowanie całej kończyny górnej. Główną rolą terapii jest poprawa funkcjonowania ręki i wykonywania płynnych ruchów tj. zdolności trzymania przedmiotu (odruch chwytu), zdolności przenoszenia ciężarów (siła ręki) oraz zdolności manipulacyjnych (wykonywania bardziej skomplikowanych czynności, w tym przygotowanie do umiejętności m.in.: rysowania, pisania pod kontrolą wzroku). Dodatkowo dostarcza bodźców dotykowych poprzez poznanie różnorodnych faktur, poprawia koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwija umiejętność planowania ruchu. Ćwiczenia i zabawy stosowane w terapii wspomagają też terapię opóźnionego rozwoju mowy, ponieważ rozwój ruchowy, a w szczególności motoryka mała jest ściśle powiązana z rozwojem mowy i języka.
Dla kogo terapia ręki?
Terapia przeznaczona jest dla dzieci:
Organizacja zajęć: zajęcia prowadzone są w formie indywidualnej. przed przystąpieniem do działań terapeutycznych odbywa się konsultacja i wstępna diagnoza funkcjonowania dziecka pozwalająca na przygotowanie indywidualnego planu terapii.
Prowadzimy terapię dzieci i młodzieży u których została stwierdzona:
Proponujemy spotkania także w cyklu turnusowym ( 2x 5 dni z rzędu powtarzane co 3-4 miesiące).
Jest to metoda polegająca na odpowiedniej aplikacji plastra - kinesiology tape- bezpośrednio na skórę pacjenta. Działanie terapeutyczne opiera się na oddziaływaniu sensorycznym poprawiającym funkcjonowanie lokalne. W terapii wykorzystujemy plaster o parametrach zbliżonych do właściwości ludzkiej skóry. Nazwa Kinesiology taping pochodzi z łaciny kinesiologia-nauka o ruchu, a wiec poprzez aplikację plastra dajemy możliwość przywrócenia funkcji ruchowej. Każda aplikacja jest poprzedzona badaniem, oceną układu mięśniowo-powieziowego. Nie oparta się na gotowych szablonach. Więcej informacji na stronie: www.kinesiologytaping.pl
Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp u dzieci oparta się na analizie i ocenie funkcjonalnej rozwoju stopy w pierwszym roku życia dziecka. Dodatkowo wsparta jest o zasady terapii manualnej. Ta forma stosowana jest do wczesnego diagnozowania nieprawidłowego ustawienia stopy a także wprowadzenia wczesnego procesu usprawniania.
Znajduje zastosowanie w takich wadach jak:
stopa przywiedzeniowa,
serpentynowa,
suszkowata,
końsko-szpotawa,
piętowa
płasko-koślawa.
nieprawidłowową dystrybucją i rozwojem napięcia mięśniowego (powszechnie określane jako podwyższone lub obniżone napięcie mięśniowe),
asymetrią ułożenia w tym także kręcz szyi
uszkodzeniami Ośrodkowego Układu Nerwowego (Mózgowe Porażenie Dziecięce),
uszkodzeniami obwodowego układu nerwowego (m.in. uszkodzenie splotu barkowego),
opóźnieniami rozwoju psychoruchowego,
zespołami genetycznymi, metabolicznymi a także wadami wrodzonymi
Ponadto prowadzimy INSTRUKTAŻ PIELĘGNACYJNY NIEMOWLĄT dla Rodziców (także przyszłych).
Jest niespokojne, płaczliwe, często wybudza się w nocy, jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie
Ma trudności z jedzeniem oraz samodzielnym ubieraniem/ rozbieraniem
Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze, potyka o przedmioty, jest niezdarne ruchowo
Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza, trudności szkolne
Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała, wszędzie go pełno
Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
Ma trudności z opanowaniem jazdy na rowerze bądź hulajnodze
Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci
Unika zabaw zespołowych, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunkiNie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego
Nie znosi metek i szwów w ubraniach
Tego typu terapia znajduje zastosowanie u dzieci u których występują poniższe przykładowe zachowania:
W naszym gabinecie prowadzimy terapię pacjentów od pierwszego miesiąca życia. Styl naszej pracy oparty zgodny jest z koncepcją NDT Bobath, która jest przede wszystkim bezpieczną i przyjazną formą terapii dla najmłodszych pacjentów (w tym także wcześniaków). Prowadzimy terapię pacjentów z:
Trójpłaszczyznowa terapia wad stóp u dzieci
Jak wyglądają spotkania ?
Przede wszystkim zanim dziecko rozpocznie terapię SI musi zostać przeprowadzona diagnoza zaburzeń procesów sensorycznych.
Jest to cykl 4 spotkań, z których pierwsze odbywa się wyłącznie z rodzicem/ rodzicami trwa ok 45 min (*jest możliwość przeprowadzenia pierwszego spotkania z rodzicami w formie konsultacji online). Następnie kolejne 2 spotkania są wyłącznie z dzieckiem,
a każde trwa 45 min i odbywają się zwykle 1 w tygodniu przez kolejne 2 tygodnie. Ostatnie spotkanie służy omówieniu uzyskanych wyników.
Na podstawie uzyskanych informacji z poszczególnych spotkań, szczegółowego wywiadu z rodzicami oraz obszernych informacji z kwestionariusza sensomotorycznego, przygotowywana jest pisemna ocena procesów przetwarzania sensorycznego. Kolejnym krokiem jest zaplanowanie regularnych (rekomenduje się) co tygodniowych spotkań - terapii. Jeżeli dziecko miało już przeprowadzoną diagnozę w innej placówce, w tedy proces rozpoczynamy od spotkania z rodzicem (tzw konsultację) podczas którego omawiamy dokumentację dziecka a także ustalamy plan regularnej terapii.
Integracja Sensoryczna (SI- z ang. Sensory Integration)
Teoria Integracji Sensorycznej bazuje na neuroplastyczności mózgu, czyli w najprostszy sposób mówiąc, zdolności do tworzenia nowych połączeń neuronalnych, ich modyfikacji oraz uczenia się. Dzięki temu procesowi przy odpowiednio dobranej i zastosowanej stymulacji układu nerwowego jesteśmy w stanie uzyskać nowe, adekwatne do sytuacji, reakcje adaptacyjne - czyli zdolność mózgu do radzenia sobie z nowymi bodźcami (informacjami ze świata zewnętrznego). Ze względu na dynamiczność procesu, nie możemy z góry zaplanować dokładnego przebiegu terapii, niemniej każde spotkanie ma ściśle określony cel, który w znacznej mierze dotyczy poprawy funkcjonowania dziecka w społeczności na co dzień.
Koncepcja NDT Bobath
Metoda NDT-Bobath została stworzona w latach 40 XXw. przez Bertę i Karla Bobath. Od tego czasu jest stosowana na całym świecie, zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Usprawnianie według metody ma pomóc dziecku we wszechstronnym jego rozwoju tak, aby mogło uzyskać możliwie najwyższy do osiągnięcia poziom niezależność w życiu. Każdy wykonywany ruch przez dziecko jest odpowiednio przygotowywany i zależny od dystrybucji ciężaru ciała i środka ciężkości. Dobór ćwiczeń (wspomagań) oraz tempo ich prowadzenia są indywidualnie dopasowane do potrzeb i możliwości małego pacjenta.
Po więcej informacji dotyczących założeń metody polecamy stronę: https://www.ndt-bobath.pl/metoda-ndt-bobath-2/
ul.Rakowiecka 45 m.25
(wejście od ul.Opoczyńskiej -brama)
- Lorem Ipsum dolor sit amet
- Maecenas pulvinar quam vitae ligula
- Vestibulum at metus lacus
- Nullam nec aliquam nulla
- Quisque congue arcu ut velit
- Duis ex augue
- Lorem Ipsum dolor sit amet
- Maecenas pulvinar quam vitae ligula
- Vestibulum at metus lacus
- Nullam nec aliquam nulla
- Quisque congue arcu ut velit
- Duis ex augue
- Lorem Ipsum dolor sit amet
- Maecenas pulvinar quam vitae ligula
- Vestibulum at metus lacus
- Nullam nec aliquam nulla
- Quisque congue arcu ut velit
- Duis ex augue
Terapeuta pracuje manualnie ze stopą wykorzystując specjalistyczne chwyty mobilizująco -rozciągające ograniczone struktury w obrębie nie tylko stopy ale także całej kończyny dolnej. Na koniec terapii stopa dziecka jest bandażowana ściśle określoną techniką (terapeuta uczy rodziców w jaki sposób należy wykonać prawidłowo bandażowanie). Następnie (w formie pracy domowej) zaleca się codzienne ćwiczenia domowe w systemie 3x dziennie po 5 min + bandażowanie pomiędzy ćwiczeniami oraz na noc. W metodzie tej stosowane są specjalistyczne bandaże, które można zakupić na miejscu w naszym gabinecie.